Mietteitä pakolaisuudesta sekä maahanmuutosta

Itse olen kuntavaaliehdokkaana Vihreissä, joten minun tulisi jo itsenikin takia selventää omaa suhtautumistani otsikossa oleviin asioihin, mutta mielestäni minulla on myös velvollisuus kertoa asioista äänestäjilleni. Aiheesta onkin tullut jo hyvinkin paljon ennakkopuhetta omasta puolueestani johtuen. Se on tietysti täysin ymmärrettävää, kun minä en ole tästä asiasta puhunut tai kirjoittanut minnekään julkisesti.

Kuva 1. Pakolaisia on monenlaisia, yksi tunnetuimmista on yhdysvaltalainen Julian Assange.

Ihmisillä on hyvin monenlaisia käsityksiä siitä, että mikä tai kuka on pakolainen tai maahanmuuttaja. Jokainen ihminen on tietysti yksilö, jokaisen elämäntilanne on erilainen, eikä voida tehdä erityisiä yleistyksiä henkilöiden pohjalta. Me nykyiset suomalaisetkin olemme maahanmuuttajia, oma isälinjani on DNA-testin mukaan jääkautta edeltäneestä Keski-Euroopasta. Ei täällä Seinäjoella ketään asunut aikana, jolloin täällä oli kilometreittäin jäätä tai edes aikana, jolloin täällä oli vettä päällä eli alue oli merta. Suomaamme raivauksesta voisin joskus kirjoitella enemmänkin, mutta tärkeintä on tässä vaiheessa se, että Seinäjoki ei ole aina ollut samanlainen, vaan jatkuvassa muutoksessa osana muuta maailmaa ja liikenneyhteyksiä.

Mikä siis minun oma pakolaiskantani on? Ensinnäkin haluan erotella elintasopakolaisia, joita nykyisinkään Suomessa pidetä pakolaisina. Näiden jälkeen mielestäni yksi hyvä esimerkki on egyptiläinen ateistinen pakolainen Kareem Emam [aamulehti]. Hänen kotimaassaan islamilainen uskonto on erittäin tärkeässä asemassa, eikä moni uskalla esiintyä julkisesti eronneena kulttimaisesta uskonnostaan. Mielestäni hänenlaisensa ihmiset ovat erittäin tervetulleita. Suomessa perustulaki kieltää syrjimästä ihmisiä uskonnon perusteella. Koska perustulaki menee rikoslain ja kaikkien muidenkin lakia edelle, niin en tietenkään vaadi syrjimistä uskonnon perusteella. Kuitenkin uskoisin, että sen sijaan laki ei kiellä suosimasta uskontopakolaisuutta, jossa henkilö on irrottautunut omasta uskonnostaan ja on aihetta pelätä vanhan kulttinsa jäseniä. Ateismi eli uskonnottomuus on mielestäni yleismaailmallisesti sellainen kriteeri. Asia tietysti tulisi myös käsitellä oikeusoppineiden kanssa enemmän, jos joskus asiaa mietitään yleisemmäksi pakolaispoliittiseksi linjaukseksi.

Mitä sitten ylipäätänsä maahanmuutto tulee, niin mielestäni koko EU-alueella tulee olla yleinen liikkumisvapaus maiden välillä, koska jo ylipäätänsä ratifioimiamme sopimuksia tulisi noudattaa. Valitettavasti suomi on EU-tuomioistuimen silmätikkuna jatkuvista sopimusrikkomuksista mm. tullin autosekoilun takia, kun eivät omasta mielestään (ja ”ainoina” edes Suomessa) pidä vanhojen autojen maahantuonnin kovaa verottamista tullauksena ja vapaakauppasopimuksen vastaisena. Samoin minä suhtaudun positiivisesti työperäiseen maahanmuuttoon ja Suomeen tuleviin opiskelijoihin, vaikka he tulisivatkin EU:n ulkopuolelta. Mutta kaikkiastaan haluan sanoa, että maahanmuutto- ja pakolaiskysymys ei ole mikään yksinkertainen. Ei se ollut sitä edes nykyiselle hallitukselle, jossa ollessaan Keskusta, Kokoomus ja Perussuomalaiset ottivat ennätysmäärän pakolaisia Syyriansodan aikana vuonna 2015 [IS].

Miten vain asia onkin, niin vähintäänkin Suomesta kansalaisuuden saaneita tulisi kohdella tasavertaisina kansalaisina kaikkien, kaikkia tukien tarpeidensa mukaisesti. Mielestäni Suomen tulisi olla tulevaisuudessakin turvallinen ja oikeudenmukainen maa elää, jossa jokainen voi puhua vapaasti. Suomi on tässä asiassa ollut Länsimaiden surkeimmalla tasolla, mutta pohjalta on hyvä nousta. Nykyinen Suomen lainsäädäntö vielä paljon pohjautuu paljolti yksinomaan velvollisuuksiin (oppivelvollisuus jne.), oikeuskäsitys ei ole meille vieläkään ihan riittävän hyvin ymmärretty asia. Tällaiset asiat ovat olleet käytössäo Ranskassa ja Hollannissa jo 1700-luvulla. Kiitoksia EU:n myötä tulleen Suomen perustuslain, niin meilläkin siltä osin asiat etenevät hyvään suuntaan, vaikka ehkä kaikilta osin ei niin hyvin menekään. Ite koen huonoksi kehityksen suunnaksi keskiaikaisten valtioiden sisäänpäinsuuntautuneen politiikan, joihin lukeutuvat protektionalismi, auktoritäärisyys, militarismi ja nationalismi. Mielestäni Suomea tulisi kehittää nykyistä enemmän kohti oikeusvaltiota, nyt Länsimaissa nouseva vastakkainen näkemys on mielestäni huono!

Settlers – peli, jota on käytetty ihan tieteellisissä kirjoituksissa simuloivana esimerkkinä feudalistisesta, nationalaisesta säätyajan yhteiskuntamallista. Peruskansa on kuin orjia, pieni eliitti määrää ja sotii keskenään asemistaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.