Internal Combustion Engine

Harva asia on niin mullistava kuin ns. Otto-moottori, jossa sylinterin sisällä tapahtuva palo tuottaa moottorin antotehon. Tekniikka itsessään on teorialtaan vanhempaa perua, mutta saksalainen Otto osasi tehdä sen käytännössä. [wiki/ottoEngine]

Otto-moottori perustuu neljävaiheiseen prosessiin, jotka looppaavat ympäri järjestyksessä sylinterissä. Tekniikan saaminen toimimaan oli 1800-luvulla merkittävä saavutus. Benz kehitti ja patentoi nopeakäyntisen moottorin, jonka teho oli 0.5 kW@250rpm

On olemassa Stirling-moottori 1800-luvun alusta, mutta sen huono puoli on heikko teho kokoonsa nähden. Hyötysuhde on hyvä, sekä moottori voi toimia millä vain ulkoisella energianläteellä. Tämän jälkimmäisen ominaisuuden takia moottori on käytössä luotaimissa ja ydinsukellusveneissä.

https://youtu.be/AUdX5liDdkQ

Perinteinen mäntämoottori on kyennyt ratkaisemaan monet suunnitteluongelmat erittäin hyvin. Itse ohjelmistoinsinöörinä (eng. software engineer) suhtautuisin hyvin epäillen tekniikaan, jos en tietäisi sellaista olevan missään käytössä. Toisaalta pyörivämäntäinen Wankel-moottori ei koskaan ole yleistynyt merkittävästi, niin kovasti kuin sitä 1970-luvulla kehitettiin.

Referenssit

YLE: Auto 130 vuotta
Wiki: History of the internal combustion engine
Youtube: Cams @14K RPM
Youtube: Lego engine @44K RPM

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.