Teknomusiikki

Vähän teknomusiikkia! Aika paljon tarkemmin määriteltyä nämä tyylit eli genret kuin vaikka oluissa, joissa ei mausta aina tiedä juoko IPA:aa vai pilsneriä.

"Yleensä rytmi on tasainen 4/4, jossa bassorumpu soittaa tahdin jokaisella neljäsosanuotilla, virveli tai clap (käsien yhteenlyöntiä muistuttava ääni) tahdin toisella ja neljännellä nuotilla, ja avoin hi-hat joka toisella kahdeksasosa nuotilla. Tempo vaihtelee suunnilleen 120 ja 150 bpm:n (iskua minuutissa) välillä riippuen teknon alalajista." Wiki [1]

Tietokonemusiikki

Paljon muunkinlaista tietokonemusiikkia on, tekno ei ole ainoaa. Tällaista musiikkia on mm. Falloutin musiikki, joka on mahdollisimman paranoidista, pelottavaa ja surullista. Peli perustuu 2100-luvun Linkolilaiseen dysforiaan, jossa ihmiset ovat tehneet maapallosta lähes asuinkelvottoman. Pelin tunnusomainen päähenkilö kuvataan uuden keskiajan ritarina, jolla on kaasunaamarilla varustettu haarniska päällänsä.

Uusien Fallouttien tunnelmasta on kuitenkin tehty psykoottisen maailman sijaan hyvin miellyttävä. Tätä kuvastaa paljon vahvemmin 1950-luvun ihannointi, eikä niinkään ydinsodan jälkeisen maailman kauhistelu. Itse pidän vanhasta Fallout-maailmasta enemmän, sellaisena kuin itse sen opin pitämään.

https://www.youtube.com/watch?v=skKaB2ak6as

Tietysti oikea peli hyvillä musiikeilla on Command And Conquer. Tämä opettaa lapsille ja nuorille oikeita arvoja! Pelistä tulee jatkuvasti uusia versioita, ei varmasti yllättävää.

Aika monet ovat sitä mieltä, että Westwoodsin paras peli on Command 'n Conquer Red Alert. Reaaliaikaisten sotastrategiapelien suurin kilpailija samassa genressä oli Warcraft, jossa sarjassaan ehkä tunnetuin on Warcraft 2. Myöhemmin Blizzari muutti Warcraftin roolipeliksi WoW:n myötä. Westwoodin ensimmäinen Dune oli vastaavasti seikkailupeli. Itse olen pitänyt enemmän Command 'n Conquer -pelistä kuin Warcraftista, mutta molemmat ovat hyviä, en kiistä.

Näidenkin ohjelmistotalojen pelit kuvastavat hyvin sitä, että ohjelmistoalalla menestyminen vaatii jatkuvaa kehitysmallia asiakkaan tarpeen mukana pysymiseksi. Ohjelmistoalalla ei yleensä muutenkaan menesty projektimallilla, joka on todettu jo 1970-kuvulla katastrofaaliseksi tavaksi tehdä bisnestä ohjelmistoalalla [2]. Todennäköisesti samasta syystä Nokia ei menestynyt iPhonen julkistamisen jälkeen, koska heidän bisneksessä ei täysin toteutunut Kuvan 1 arvojen mukaiset asiat.

Kuva 1. visuaalisesti havainnollistettuna ketterän menetelmän pääperiaatteet.

Jyväskylässä on myös Instassi pian, joka on aivan huippu tapahtuma. Sivuilla soi myös tällä hetkellä hyvää musiikkia. [3]

REFERENSSIT

[1] Wikipedia: Tekno
[2] Wikipedia: Winston W. Royce, Managing the development of large software systems
[3] Instanssi 2019 Radio

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.