Mummopyörän maalaus

Itse jokin aika sitten maalailin omaa mummopyörääni. Se oli todella hyvä kokemus, maalaaminen on oikein mukavaa. On monenlaisia erilaisia maaleja, kuten kameleonttimaaleja, lämpömaaleja ja muita erikoismaaleja. Näin maalien käyttäminen vaatii omaa tietämystä. Itse tein ihan vain kokeiluluontoisesti, niin tein itse monia virheitä. Ehkä voisin itse antaa hyviä ohjeita muille.

Tällaisesta 1940-luvun mummopyörästä tuunasin modernimman.
Kuva 1. Tällaisesta 1940-luvun mummopyörästä tuunasin modernimman.

Vanhoja polkupyöriä on monessa paikassa. Niiden arvostus on kasvanut ajan myötä, hinnatkin ovat nousussa. Vanhoja polkupyöriä siis kannattaa arvostaa ja pitää hyvässä kunnossa. Vanhasta ruosteisesta pyörästä voi saada paljon paremman ja kauniimman, tekeminen on myös todella mukavaa.

Kuva 2. Itse valitsin tällaisen maalin maalausta varten.
Kuva 2. Itse valitsin tällaisen maalin maalausta varten.

Valitsin turkoosi-violetin maalin polkupyöräni maalaamiseen. Lisäksi käytin kromimaalia rapakaarissa. Suosittelen käyttämään tällaisen kameleonttimaalin yhteydessä mustaa pohjamaalia, itse käytin harmaata, joka ei ollut hyvä vaihtoehto. Musta pohjaväri antaa paljon syvemmän ja erottuvamman sävyn. Kameleonttimaali ei ole samallalailla peittävää kuin normaali maali. Maalin heijastus tulee maalin sisältämistä kiteitä. Maalia maalasin monta kerrosta, enemmänkin olisi pitänyt olla. Itselläni oli desi maalia, olisin tarvinnut kaksi desiä kunnon kameleonttisävyyn. Maalaaminen oli myös haastavaa. Itse käytin kynäruiskua, hieman isompi ruisku olisi ollut parempi.

Kuva 3. Pohjatyön tekeminen kunnolla on tärkeää.
Kuva 3. Pohjatyön tekeminen kunnolla on tärkeää.

Maalaamisessa pohjatyön tekeminen on ehkäpä kaikista työläin vaihe. On tärkeää purkaa ensin kaikki osat erilleen ja käyttää päivä aikaa vanhan maalin hiomiseen pois. Itse käytin hiekkapuhallinta, hiomapaperia ja rälläkkää. Vanhat maalit ovat usein varsin sitkeästi kiinni, joten hiomapaperia menee paljon. Kannattaa myös valita sopiva karhea hiomapaperi, jolla maali irtoaa hyvin.

Kuva 4. Tällainen on lopputulos.
Kuva 4. Tällainen on lopputulos.

Pyöräni maalaaminen ei onnistunut aivan täydellisesti, koska maalasin pyöräni auringonvalossa ja maalia ei ollut tarpeeksi. Tekeminen oli kuitenkin kaikista hauskaa. Pyörästäni tuli kuitenkin paljon parempi kuin mitä se oli aikoinaan. Kun itse tekee, niin saa juuri sellaisen kuin haluaa, tai jotain. Voin suositella muillekin tällaista mukavaa tekemistä, etenkin jos on tilat siihen. Kustannukset eivät olleet edes hirveän suuret. Itsetehdyn työn arvo on myös paljon korkeampi, itse tehtyä arvostaa, vaikka lopputulos ei olisikaan aina täydellinen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.