Tuli taas katsottua, että minkälaisen auton sitä haluaisi. Itse haluaisin Lotus Elise 220 Sport -auton, mutta se maksaa uutena ikävät 70 k€, joka on itselleni liikaa. Käytettynäkin niitä on, mutta autossa pitäisi olla Toyotan moottori, Lotuksen omalla moottorilla varustetut pienemmät mallit eivät ole oikein itseäni kiinnostavia. Valitettavasti myös GE-moottoria on vain Britannian ja Amerikan markkinoille. [1, 2]
Toyotan tuotantojärjestelmä
Toyotan historia on kangasteollisuudessa. Toyotan autoteollisuuden aloittanut johtaja kävi amerikassa katsomassa kyseisen maan autoteollisuutta. Tästä näkemästään tuotantotavasta järkyttyneenä Toyota päätti tehdä asiat paremmin.
Laatukolmio
Toyota ymmärsi hyvin, että mitä tarvitaan toiminnan tehostamiseen. Kuitenkin Toyotan tuotomenetelmät tulivat maailmankuuluksi vasta, kun he ymmärsivät laadun merkityksen yhtenä kilpailevana tekijänä hinnan ja määrän ohessa. William Edwards Deming on tullut tunnetuksi tästä Japania valistaneesta työstään toisen maailmansodan jälkeen. [3] Laadun tilastointi ei ole siis mitenkään uusi keksintö. Kuuden sigman eli keskihajonnan periaate on peräisin 1920-luvulta, jonka periaate otettiin Motorolalla käyttöön 1980-luvulla. Ehkä oleellisempaa oli, että tätä mallia kehitettiin osaksi teollisuuden talousajattelua. [5]
Jatkuva kehittyminen
Itsekin olen omassa elämässäni kuvitellut, että joskus hyötyisin sulautettujen opiskelusta. Nyttemmin olen tullut siihen näkökulmaan, että yksi teollisuustaloutta opettanut kurssi saattoi olla ammattikorkeakoulussa erittäin tärkeä. Tuotannon ohjauksessa ei liikaa käytetä sulautettuja tekniikoita apuna, enemmälle varmasti olisi tarvetta. [6, 7]
REFERENSSIT
[1] Wiki: Toyota 2ZZ-GE engine
[2] Lotus Finland: Lotus Elise 220 Sport
[3] BL: W Edwards Deming
[4] Pintakilta
[5] Kuuden sigman periaate
[6] SormeTron
[7] SeAMK Sulautetut
[8] Rossi-käyttöjärjestelmän C-kielinen lähdekoodi
[9] Rossin käyttöohje