Tuli käytyä matkalla Euroopassa, 8300 km ja 16 eri maata. Näistä 13 maata oli minulle itselleni uusia. Italia oli matkan etäisin kohde. Tein lomamatkan mm. ilmastosyistä omalla autolla lentokoneen sijaan.
Paras paikka
Oman kokemukseni mukaan matkan paras paikka oli Latviassa. Baltiassa on todella mukava meri, jonka yli kesäinen ilta-aurinko laskeutuu. Aurinko saa enemmän kuin Suomessa, mutta silti iho ei pala liian helposti.
Huonona puolena on se, että meri on samaa maailman saastuneinta merta kuin Suomen rannikolla. Veden lämpötila on myös viileämpi kuin Välimerellä. Kaunis hiekkaranta ei tätä asiaa korvaa. [1]
Autolautta Helsingistä Tallinnaan maksaa 77 euroa, aikaa lautalla kuluu 2,5 tuntia. Baltiassa välimatkat ovat lyhyitä, autolla Baltianmaiden välillä liikkuminen tapahtuu Suomeen verrattuna nopeasti.
Myyttien rikkominen
Olen usein kuullut, että ulkomailta ei saa ruisleipää tai maitoa. Nämä kaksi väitettä eivät oman kokemukseni mukaan päde ainakaan Euroopassa. Ruisleivän ostaminen Italiassa voi olla Suomeen verrattuna hieman erilaista, mutta kyllä sitä sielläkin on [2]. Kauraleivän löytäminen sen sijaan oli vaikeaa jopa jo Tanskassa.
Olen kuullut väitteen, että saksalaiset ovat suorasanaisia. Oman kokemukseni mukaan huomattavasti suorasiaisempia ihmiset ovat Alankomaissa, tulevat heti ohjeistamaan, jos huomaavat jonkun toimivan epävarmasti. Esimerkiksi parkkihallissa työntekijä tuli ohjeistamaan, että pysäköinti on ilmaista, mutta kauppojen sulkemisajan jälkeen pysäköimisestä saa 140 euron hintaisen rengaslukon.
Saksalaiset olivat hyvinkin kohteliaita, en huomannut minkäänlaista negatiivista asennetta. Tarkkoja he ovat, se pitää paikkansa, mutta eivät he ole epäkohteliaita. Jopa pienet lapset tervehtivät, osaavat olla kohteliaasti. Tietysti he myös olettavat muiden toimivan samoin heidän maassaan.
Usein kuuluu väitteen, että Suomi on erityisen kallis maa. Polttoaine maksaa muualla Euroopassa hyvin saman verran kuin Suomessa, jos jätetään Itä-Eurooppa huomioimatta. Liha ja muut elintarvikkeet kaupassa ovat lähellä samaa tasoa kuin Suomessa; melonin kilohinta on euron tuntumassa ja monet edulliset lihat kymmenen euroa kilolta. Ravintoloiden listahintojen päälle tulee tippimaksu. Monessa maassa käsite hypermarket on sama kuin Suomessa tavallinen market eli kaupan pihalla on parkkipaikka. Ainoastaan alkoholi on Suomessa poikkeuksellisen kallista.
Latviassa oli edullisemmat kauppojen hinnat oman matkani osalta. Ainut poikkeus on alkoholi, sen hintataso on Tanskasta Viroon ja siitä etelää huomattavasti Suomea halvempaa, Italiassa kuohuviinipullo maksoi 3 euroa. Muulta osin en itse kokenut Italiaa Suomeen verrattuna halpana maana. Leirintämaksut olivat lähes kaikkialla samaa tasoa, Suomen Lapissa on tähän asti ollut kaikista halvin telttapaikka.
En väitä Suomea halvaksi maaksi ollenkaan. Kuitenkin väite siitä, että Suomi olisi erityisen kallis maa, niin en jaa sitä näkemystä [3]. Ehkä Suomi on ollut erityisen kallis maa, mutta tällä hetkellä hintataso on lähellä Saksan hintatasoa. Arvonlisävero selittää maiden välisen kuluttajahintojen erotuksen.
Erilaiset tiet
Saksalaisten moottoriteiden valtavista nopeuksista en ole ihan samaa mieltä, suurin osa ajaa moottoritiellä rauhallisesti. Samalla lailla BMW:t ja Audit ajavat Suomessa kuin Saksan moottoriteillä. Erona se, että Suomessa lapsiperheiden Volvot myös ajavat samoin kuin autobanalle kehitetyt autot. Yleisesti Euroopassa moottoriteiden nopeusrajoitus on 130 km/h.
Kun Saksasta ajoi Alankomaihin, niin siellä päivällä yleisnopeusrajoitus oli 100 km /h, yöllä 130 km/h. Iso syy on valtavissa ruuhkissa, 10 kaistainen tie Amsterdamiin oli tukossa ruuhka-aikaan. Tällöin toiseen suuntaan suositeltu ajonopeus voi olla 40 km/h ja toiseen suuntaan 120 km/h.
Tanska, Belgia ja Alankomaat ovat pyöräilijän unelmakaupunkeja. Etenkin Amsterdamissa pyöräilijöitä oli syytä varoa, sitä varten oli jopa erillinen varoitusmerkki oikealle kääntyvien autojen liikennevaloissa. Monet ajoivat työmatkan polkupyörällä, paljon oli jopa matkailijoita telttailemassa pyöräillen.
Ohjeita ulkomailla ajeleville
Jos haluat käydä Luxemburg cityssä autolla, niin on kannattaa etsiä se keskustan ainut yleinen parkkihalli valmiiksi navigaattoriin. Onneksi tarvitsi vain kerran ajaa keskustan kävelykadun läpi ja kiertää kaupunki uudestaan, että pääsi kaupungin ainoaan parkkihalliin. Kyseisen parkkihallin mukaan autoni oli Belgiasta. Vaikka poliisit seurasivat autoani, niin onneksi poliisit eivät pysäyttäneet siellä, en haluaisi tietää paikallisen maan sakkojen tasoa.
Sveitsissä dataliikenne maksaa valtavasti, siellä voi tulla alle päivässä monenkymmenen euron verran puhelinlaskua vaikka ei paljoa verkkoa käyttäisikään. Siellä myös täytyy ostaa erillinen lupa moottoritielle.
Tanskan sillan ylityksessä kannattaa olla tarkkana, että minkälaisia valintoja siellä on valittuna. En tiedä maksoinko rekan siltamaksun, oli kuitenkin kolme kertaa enemmän kuin mitä piti olla.
Ylipäätänsä monenlaista erilaista kameraa ja vastaavaa laitetta on Itä-Euroopassa. En itse tiedä miten ne edes toimii, mutta kyltin mukaan voi saada jopa 2000 euron sakon roskaamisesta. Jokaisessa maassa on omat tapansa, että miten autoilijoilta saadaan rahaa.
Onneksi ei sattunut mitään, matka meni hyvin.
REFERENSSIT
[1] YLE.fi: Maailman saastunein meri[2] Deligted Cooking: What is Italian Rye Bread?
[3] Vauva.fi: Onko Suomi kallis maa?